31 , فروردين , 1403

الیگودرز، ازنا و دورود

شهرستان اليگودرز، دورود و ازنا محل استقرار طوایف بختیاری است. این مناطق از نظر طرح ها و نقشه های عشایری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در الیگودرز بخش های بشارت (زلقی) و زز و ماهرو به دلیل دشواری مسیر و عدم دسترسی آسان به این مناطق، ساکنان آنها که عشایر کوچرو و نیمه کوچرو می باشند و هنوز هم به سبک اجداد خویش زندگی می کنند. دستبافته های عشایری این مناطق با نقشه های ذهنی بافته می شوند ، در مواردی تأثیراتی را از همسایگان مجاور خود در زمان کوچ قشلاقی خود به مناطق گرمسیری اطراف خوزستان مانند: ایذه، مسجد سليمان، و مهم تر از همه دشت لالی در دستبافته های خود گرفته اند. در حال حاضر تولیدات صنایع دستی به خصوص قالی و گلیم در این مناطق به شدت کاسته شده اما هنوز در این مناطق هنوز قالی ها و قالیچه هایی با طرح و رنگ های زیبا و چشم نواز دیده می شوند. باید خاطر نشان کرد که نقوش بکار رفته در تمام قالی ها مشترک هستند و بافندگان با اعمال سلیقه محل بکار بردن نقوش ، تعداد آنها و رنگبندی آنها را مشخص می کنند. عمده نقوش مورد استفاده عبارتند از: تک گلها (چنگ گروه ای، پی گرگی یا پنجه گرگی)، گلهای خوشه ای، بوته ها،درخت چنار، نقش انسان، بز کوهی یا پازن، پرندگان، نقوش هندسی شامل مربع ها و لوزی ها و.. است.

 زز و ماهرو

طرح هایی که در بخش زز و ماهرو بافته می شود که عبارتند از:

طرح ترنجدار به صورت یک شش ضلعی بزرگ در وسط با دو سر ترنج بزرگ که تمام متن فرش را در بر گرفته است. حاشیه بند هچّه ای و تزیینات درخت چنار

طرح ترنجی با ترنج های نسبتا بزرگ به شکل شش ضلعی

در منطقه زز و ماهرو طرح ها و نقش های دیگری نیز بافته می شود که یکی از این طرح ها به صورت ۳ و ۴ ترنجی است و تمام متن فرش را گل های ساده با خشت یا بدون خشت و پنجه گربه ای تشکیل می دهند. 

قالیبافی مناطق مختلف لرستان : الیگودرز ازنا دورود

 

 فرش ذلقی

گونه فرش ذلقی که بیشتر در میان طایفه یاد شده و از بخشی لالی در جنوب دزفول و همچنین الیگودرز و ازنا و دورود بافته می شود از گونه های خشتی بختیاری و پلمه است. (تصویر ۴-۵) در شهرستانهای دورود و ازنا و الیگودرز قالی هایی از نوع شهری بافته می شود و بافت قالی لری فقط در روستاها یا توسط عشایر بختیاری مستقر در اطراف شهرها بافته می شود. در بخش سیلاخور شهرستان دورود قالی های بومی تمایل زیادی به طرح های شهرستان بروجرد داشته و قالی هایی که در این منطقه مشاهده گردید از نوع روستایی و شاخه شکسته بودند. طرح های گل آلبالو، چهاربُره و بته مالمیر از جمله آنهاست. 

فرش ذلقی

قالی منطقه ازنا و دورود

 

پژوهش : رضوان هخامنش

رضوان هخامنش

  

راه های ارتباطی

آدرس : لرستان خرم آباد، میدان 22 بهمن، بلوار ولایت،بلوار حج ،پلاک 51 
تلفن : 06633229007
کد اقتصادی : 411163636157
کد پستی : 6817773644
ایمیل : info@lorestancluster.ir